2020-11-06
Strategia rozwoju elektromobilności dla Giżycka
Strategia rozwoju elektromobilności dla Giżycka
na lata 2019-2022 r.
23 września giżycka Rada Miejska podjęła uchwałę o przyjęciu „Strategii Rozwoju Elektromobilności dla Miasta Giżycka”. Dokument opracowano na lata 2019-2022. Miasto Giżycko jest gminą mniejszą niż 50 tysięcy mieszkańców, czyli nie podlega obowiązkowi nałożonemu w drodze Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w związku z tym, Strategia jest opracowana w okresie 3-letnim. W tym czasie, główny nacisk zostanie położony na promowanie elektromobilności wśród mieszkańców Miasta. UCHWAŁA NR XXVIII/62/2020 RADY MIEJSKIEJ W GIŻYCKU Z DNIA 23 WRZEŚNIA 2020 R. W SPRAWIE PRZYJĘCIA "STRATEGII ROZWOJU ELEKTROMOBILNOŚCI DLA MIASTA GIŻYCKA NA LATA 2019 - 2022". Ponadto zbiega się to z zakończeniem starej perspektywy finansowej UE 2014-2020, a rozpoczęciem nowej na lata 2021-2027, gdzie poznamy nowe instrumenty finansowe, które zostaną wykorzystane do realizacji zadań związanych z elektromobilnością. Tym samym, po roku 2022 nastąpi ewaluacja Strategii Rozwoju Elektromobilnościdla Miasta Giżycka uwzględniająca nowe możliwości finansowe dostępne z Unii Europejskiej. Opracowana Strategia jest zgodna z powszechnie obowiązującą Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r. (Dz.U.2018 poz. 317 z późn.zm.). Ponadto, uwzględniono w niej zapisy zamieszczone w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce z 16 października 2017 r. oraz Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych z 29 marca 2017 r. Obok wspomnianych aktów prawnych obowiązujących w kraju, uwzględniono także dokumenty o znaczeniu strategicznym dla rozwoju miasta, w tym:
- Strategię Rozwoju Giżycka na lata 2015-2025,
- Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Giżycka na lata 2015-2020,
- Lokalny Program Rewitalizacji Giżycka 2016-2023,
- Projekt Założeń do Planu Zaopatrzenia Gminy Miejskiej Giżycko w Ciepło, Energię Elektryczną i Paliwa Gazowe na lata 2017- 2032.
Celem opracowania dokumentu jest określenie planu działań oraz analiza możliwych do realizacji inwestycji jakie należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał rozwoju elektromobilności w Giżycku. Plan działań opracowany został tak, aby w optymalny sposób sprostać potrzebom transportowym i środowiskowym mieszkańców miasta. Realizacja założeń Strategii Rozwoju Elektromobilności pozwoli obok usprawnienia ruchu na ograniczenie niskiej emisji i poziomu hałasu generowanego przez sektor transportowy w mieście. Zastosowanie rekomendowanych rozwiązań realnie wpłynie na poprawę jakości powietrza oraz życia giżycczan. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
NA CZYM NAM ZALEŻY?
- obniżenie poziomu hałasu,
- podniesienie jakości powietrza,
- uniknięcie zanieczyszczenia wód,
- usprawnieniu ruchu,
- ograniczenie niskiej emisji
- wprowadzenie inteligentnego rozwoju transportu.
TO MOŻLIWE DZIĘKI
- przez stopniową eliminację z obszaru centrum samochodów spalinowych
- wprowadzeniu do komunikacji publicznej i prywatnego użytku nowych pojazdów elektrycznych: autobusów i autokarów, elektrycznych taksówek, skuterów, hulajnóg i rowerów oraz przekonaniu do korzystania z carpoolingu i car-sharingu
- zwiększeniu udziału napędów alternatywnych – typu gaz i biopaliwa,
- wdrożeniu urządzeń monitorujących jakość powietrza oraz czujników mierzących zużycie energii elektrycznej w mieszkaniach i domach jednorodzinnych, JUŻ TERAZ SPRAWDŹ CZYM ODDYCHASZ W GIŻYCKU
- możliwości ładowania pojazdu elektrycznego na własnej posesji,
- stosowaniu systemu car-sharing – wspólnego używania samochodów osobowych.
Giżycko zamierza zrealizować obowiązki wynikające z Ustawy o Elektromobilności, w zakresie zapewnienia wymaganego udziału pojazdów we flocie użytkowanych pojazdów – co najmniej 10% od 1 stycznia 2022 r. i co najmniej 30% od 1 stycznia 2025 r., a także będzie dążyć we współpracy z organizatorem transportu publicznego do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w obsłudze komunikacji publicznej na terenie miasta.
Obecnie w Giżycku liczba samochodów elektrycznych wynosi jeden.
Natomiast jeśli chodzi o inne pojazdy elektryczne to zarejestrowano 3 pojazdy – 1 motocykl, 2 motorowery.
Na terenie Giżycka są trzy stacje ładowania samochodów elektrycznych:
- Pierwsza podwójna zlokalizowana jest przy Hotelu St. Bruno na ul. Świętego Brunona 1. Hotel udostępnia dwa punkty ładowania, jeden dla samochodów elektrycznych marki Tesla, druga punkt dla pozostałych.
- Drugą ładowarkę można znaleźć przy "Apartamenty Porto" na ul. Nadbrzeżnej 5A.
- Trzecia ładowarka jest dostępna przy porcie Ekomarina przy ul. Jeziornej (W dwóch ostatnich lokalizacjach, nie są to stricte ładowarki, lecz zostaje udostępniane jest gniazdo siłowe o prądzie stałym i siłowym).
Budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest natomiast realną potrzebą rozwijającego się rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Wygodnym, szybkim, tanim i ekologicznym środkiem transportu, również w mieście jest rower i skuter elektryczny. I na to również warto postawić w komunikacji miejskiej. Miejska przestrzeń powinna być przyjazna dla osób z niej korzystających. Miasto Giżycko posiada rekomendację MPR - Miejsca Przyjaznego Rowerzystom na Wschodnim Szlaku Rowerowym Green Velo. Giżycko rekomenduje również swoje szlaki rowerowe i uczestniczy w projekcie „Mazurska Pętla Rowerowa”, która realizowana jest od 2014 r. w ramach strategii Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Trasa ma liczyć 305 km. Planowane rozwiązania jako stan pożądany:
- opcjonalnie planowana elektryfikacja linii autobusowych obsługujących przejazdy na terenie Giżycka (linie jeżdżące wewnątrz miasta),
- oczekuje się wzrostu popularności samochodów elektrycznych wśród społeczeństwa,
- opcjonalnie planowana budowa stacji ładowania autobusów elektrycznych,
- opcjonalnie planowana budowa stacji ładowania samochodów,
- planuje się budowę ścieżek rowerowych,
- planuje się uwzględnienie zapisów zawartych w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych dotyczących liczby pojazdów elektrycznych w JST,
- planuje się utworzenie narzędzi pozwalających na sterowanie sygnalizacją świetlną,
- planuje się stworzenie i zintegrowanie aplikacji mobilnej, w której będzie można m.in. sprawdzić informacje na temat komunikacji publicznej, a także będzie stwarzać możliwość wypożyczenia roweru miejskiego.
Rozwój pojazdów elektrycznych będzie też wymagał bardzo szybkich łączy bezprzewodowych oraz odpowiedniego dostosowania dróg publicznych, wprowadzenia systemów automatyzacji sygnalizacji świetlnej skrzyżowań, w tym inteligentnego zarządzania ruchem – m. in. poprzez zwiększenie przepustowości tras w zależności od faktycznego natężenia ruchu drogowego i szynowego w danej porze dnia. Maksymalizacja synergii nie tylko przełoży się na sprawne wdrożenie przyszłej strategii, ale także na zwiększenie efektu gospodarczego (znaczne oszczędności energetyczne i klimatyczne – zmniejszenie emisji spalin). W kolejnych latach prowadzona będzie bieżąca modernizacja i rozbudowa sieci elektroenergetycznej, celem utrzymania ciągłości dostaw energii elektrycznej oraz zapewnienia przyłączy dla nowo powstających budynków. Ponadto działania miasta Giżycka powinny się skupiać również na poprawie efektywności energetycznej systemu elektroenergetycznego – w tym oświetlenia ulicznego.
DO POBRANIA
Strategia rozwoju elektromobilności dla Giżycka na lata 2019-2022 r.