2024-10-28
Nastolatki na karuzelach emocji | Terapie realizowane przez stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych - "Podaruj dziecku radość"
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych - "Podaruj dziecku radość" przy Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Giżycku, dzięki wsparciu miasta, realizuje projekt pt. „NASTOLATKI NA KARUZELI EMOCJI - terapie realizowane przez pedagogów specjalnych - trening psychoedukacyjny w zakresie pomocy emocjonalnej dzieciom w okresie dojrzewania”.
O szczegółach zadania dofinansowanego z budżetu Miasta Giżycka kwotą 6800 zł opowiadają organizatorzy:
"NASTOLATKI NA KARUZELI EMOCJI - terapie realizowane przez pedagogów specjalnych - trening psychoedukacyjny w zakresie pomocy emocjonalnej dzieciom w okresie dojrzewania" to cykl zajęć, warsztatów i wycieczek z dziećmi o specjalnych potrzebach, opracowany jako program profilaktyczno-wychowawczy dla dzieci z zaburzeniami emocji, zachowania w okresie dojrzewania. Projekt jest kontynuacją zajęć z ubiegłego roku "Nastoletni strażnicy emocji" oraz poprzednich projektów "Plecak nastolatka pełen emocji", "SOS dla emocji - jak uleczyć emocje?", "Apteczka pomocy emocjonalnej". Trening psychoedukacyjny w zakresie pomocy emocjonalnej dzieciom w okresie dojrzewania będzie prowadzony przez pedagogów specjalnych w celu poprawienia funkcjonowania dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, takimi jak autyzm czy zespół Aspergera, a także z zaburzeniami zachowania, emocjonalnymi, z afazją oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
W ramach zadania, we wrześniu, grupa nastolatków uczestniczyła w wycieczce do Lunaparku Bajka, by skorzystać z jego atrakcji - autodrom, koło widokowe, kolejka, Shark itp., by zmierzyć się ze swoimi emocjami, czasem lękami. Oprócz tego warsztaty i kolejny wyjazd do Ełku, do sali zabaw PIX gra, by współdziałać, integrować się, być aktywnym, doznać emocji radości i zadowolenia.
"NASTOLATKI NA KARUZELI EMOCJI" jest jedną z form, dzięki której dzieci mające trudności z funkcjonowaniem społecznym, z określaniem emocji, panowaniem nad nimi, uczą się, obserwują i analizują odpowiednie zachowania, stosują je w praktyce i w efekcie polepszają swoje relacje , kontakty społeczne oraz zdrowie psychiczne. Zajęcia w formie warsztatów i wycieczek mają na celu:
- budowanie poczucia własnej wartości u dzieci - współpracę i współzawodnictwo z innymi - radzenie sobie ze swoją karuzelą emocji, panowaniem nad nią
- dbanie o zdrowie psychiczne
- nawiązywanie kontaktów z innymi
- stworzenie "karuzeli emocji nastolatka".
Odbiorcami zadania są dzieci niepełnosprawne, w okresie dojrzewania (uczniowie klas 7., po wakacjach 8.), mające trudności z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z zachowaniami społecznie akceptowanymi, trudności z emocjami i reakcjami agresywnymi. Dzieci te w integracji ze zdrowymi rówieśnikami, mają szansę doświadczyć i nauczyć się prawidłowych wzorców zachowań, prawidłowych reakcji emocjonalnych na karuzeli emocji, odpowiedniej do sytuacji komunikacji, współpracy w grupie, kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Zdrowi rówieśnicy również będą tolerancyjni wobec niepełnosprawnych kolegów, wspólnie integrując się, ćwicząc właściwe zachowania oraz stosując je w praktyce w czasie wyjść i wycieczek poza szkołą. Dzieci te nawiążą kontakty z rówieśnikami, zaakceptują siebie oraz innych.
Gmina Miejska Giżycko współfinansowała zadanie kwotą 6800 zł.