LTPL00354 FORT-UNION
PRZEJDŹ WYŻEJ
LTPL00317 – Effective Decisions
LTPL00503 – HISTORY AND CULTURE FORR ALL
LTPL00354 FORT-UNION
LTPL00420 GROW OLD SAFELY & HEALTHY

FORT – UNION – Polsko-litewska integracja sieci fortyfikacji na rzecz rozwoju flagowych produktów turystycznych („FORT - UNION - Polish-Lithuanian integration of the fortification network for the development of flagship tourist products”).
Celem projektu stworzenie sieci współpracy i wspólnej marki „FORT - UNION” na obszarze przygranicznym Litwy i Polski w ramach rozwoju zrównoważonych produktów turystycznych Giżycka, Kowna, Białegostoku, Orany (Varėny) i Twierdzy Osowiec z wykorzystaniem obiektów fortyfikacyjnych z I wojny światowej oraz związanego z nimi dziedzictwa historycznego, przyrodniczego i kulturowego, w celu promocji i popularyzacji obszaru, poprawy dobrobytu społeczności przygranicznej.
Celem szczegółowym projektu:
WP1 - jest wymiana wiedzy i doświadczeń partnerów projektu, w tym społeczności
i interesariuszy oraz informowanie ich o korzyściach płynących z projektu, w celu stworzenia strategii marketingowej „Fort-Union” dla obiektów fortecznych Twierdzy Boyen i Kowna, powstania sieci partnerskiej składającej się z Giżycka i Kowna, Vareny, Kowieńskiego Parku Fortecznego, Kowna, Twierdzy Boyen w Giżycku, Muzeum Wojska w Białymstoku i Biebrzańskim Parkiem Narodowym - Twierdza Osowiec na rzecz promocji i popularyzacji ofert turystycznych „Fort-Union” wpływających na rozwój obszaru Litwy i Polski.
Zaplanowane są następujące działania:
- WP 1 - 4 działania:
- 5 wizyt studyjnych połączonych z warsztatami („FORT-UNION – twierdze kultury” , „FORT-UNION – twierdze otwarte”, „FORT-UNION – zielone twierdze”, FORT-UNION – historyczne”; „FORT-UNION – dla wszystkich”,
- stworzenie strategii marketingowej FORT-UNION,
- organizacja 2 seminariów: Turystyka – warsztaty marketingowe z EFFORTS w Kownie i seminarium „Wspólna przyszłość – Europa – twierdze” w Giżycku,
- działania promocyjne, w tym także dwudniowe wydarzenie zamykające projekt w Giżycku, mobilna wystawa prezentująca partnerów FORT UNION, kampanie informacyjne, otwarcie wystawy w nowej siedzibie Muzeum Wojska w Białymstoku, mobilna wystawa prezentująca „Green FORTune”.
- WP 2 jest zachowanie obiektów fortecznych w Kownie i Giżycku, wraz z ochroną dziedzictwa historycznego, przyrodniczego i kulturowego Giżycka, Kowna, Białegostoku
i Orany (Varėny) z okresu I wojny światowej, a także współpraca transgraniczna i integracja kulturowa na rzecz promocji i tworzenia zrównoważonych produktów turystycznych, przyczyniających się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej i życia społecznego na obszarach Litwy i Polski.
Zaplanowane są następujące działania:
- WP 2 - 5 działań:
- Adaptacja obiektów militarnych pod budowę oferty „FORT-UNION” wraz z wyposażeniem: modernizacja wraz z wyposażeniem Koszarowca nr 1 w Twierdzy Boyen w Giżycku, renowacja i wyposażenie Fortu nr 4 w Kownie, ekspozycja poświęcona fortyfikacjom w Forcie nr 4 w Kownie oraz zakup wyposażenia do organizacji wydarzeń i pielęgnacji terenu Twierdzy w Kownie, wystawa i wyposażenie pomieszczeń w magazynie wojskowym Muzeum Wojska w Białymstoku, zestawy sprzętu do wirtualnej rzeczywistości z treściami dotyczącymi szlaku fortowego i jego atrakcji w Oranie (Varėnie), stojaki/oznaczenia przy atrakcjach szlaku fortowego w Orana (Varėna);
- Produkty turystyczne dla inteligentnych i zrównoważonych rozwiązań w obiektach fortecznych: multimedialna makieta modelu 3D twierdzy Boyen – usługa, strona internetowa FORT-UNION, usługi związane z realizacją multimedialnej wystawy w koszarach nr 1, wycieczka z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej po Forcie nr 4 w Kownie, plan trasy turystycznej poświęconej I wojnie światowej, zakup historycznych map Twierdzy Boyen, publikacja trasy infrastruktury fortyfikacji obronnych – poligon w Oranie (Varėnie), badania fotogrametryczne i tworzenie treści cyfrowych dotyczących atrakcji trasy fortowej w Oranie (Varėnie), badania historyczne dotyczące trasy fortowej i jej obiektów w Oranie (Varėnie) ;
- Wspólne wydarzenia partnerskie z wykorzystaniem obiektów fortecznych/militarnych: zrównoważona turystyka – program edukacyjno-uczestniczy „Dom dziedzictwa”, międzysektorowe 3 festiwale Fort-Union w Forcie IV w Kownie (2025, 2026, 2027), 1 Festiwal garnizonowy w Białymstoku, 2 Festiwale FORT UNION 3D oraz Twierdza Boyen i targi starych rzemiosł, otwarta impreza prezentująca sieć fortyfikacji w Oranie (Varėnie);
- Wspólne działania informacyjne i promocyjne, kampanie internetowe i marketingowe;
- Działania związane z użytkowaniem Koszarowca nr 1 - FORT-UNION (2 dwutyg. seminaria szkół wyższych z PL i LT, 2 spotkania szkół wyższych, organizacja 10 programów – żywa lekcja historii- dla dzieci, młodzieży, seniorów z opiekunami, 3 wydarzenia – nocna wycieczka dla dzieci i młodzieży z noclegiem, 2 wystawy, 10 jednodniowych spotkań z dziećmi w wieku szkolnymi, młodzieżą).
Lista wskaźników:
WP1
2.2. RCO87: Organizacje współpracujące ponad granicami
Wynik 1.1 Ustanowienie porozumienia o współpracy „FORT-UNION” – 8 organizacji
2.2. RCO116: Wspólnie opracowane rozwiązania
Wynik 1.2 Opracowanie dokumentu dotyczącego strategii Fort-Union – 1 rozwiązanie
WP2
2.2.RCO77: Liczba wspieranych obiektów kulturalnych i turystycznych
Wynik 2.1 Koszary nr 1 w Twierdzy Bojno – 1 obiekt kulturalny i turystyczny
Wynik 2.2 Fort nr 4 w Parku Twierdzy w Kownie – 1 obiekt kulturalny i turystyczny
Wynik 2.3 Wystawa w nowej siedzibie Muzeum Wojska w Białymstoku 1 obiekt kulturalny i turystyczny
Wyniki
Wynik 1 – 2.2: RCR104: Rozwiązania przyjęte lub wdrożone na większą skalę przez organizacje – wartość docelowa – 1
Wynik 2 – 2.2: RCR77: Liczba odwiedzających obiekty kulturalne i turystyczne objętych wsparciem – wartość docelowa – 149 778,00 odwiedzających/rok
Wynik 3 – 2.3: RCR86: Organizacje współpracujące ponad granicami po zakończeniu projektu, wartość docelowa – 8
Idea nazwy FORT-UNION:
- nawiązuje do podstawowych wartości, jakie prezentuje Unia Europejska, a w ramach realizowanego projektu będą one prezentowane.
- FORT-UNION – jako silne polsko-litewskie partnerstwo transgraniczne partnerów projektu twierdz budujących wspólną markę turystyczną.
Rozpoczęcie projektu 01/06/2025
Zakończenie projektu 30/05/2028
Całkowity budżet projektu wynosi 5.089.545,20 euro, w tym dofinansowanie z środków unijnych 4.071.636,14 euro z Programu Współpracy Transgranicznej Interreg VI-A Litwa-Polska 2021-2027.
STRONA PROGRAMU
www.lietuva-polska.eu
STRONA PROJEKTU
www.fort-union.eu
FACEBOOK
www.facebook.com/fortunioneu
Lider projektu:

Partnerzy projektu:
Miasto Kowno | Kowieński Park Forteczny | Muzeum Wojska w Białymstoku | Twierdza Boyen w Giżycku | Miasto Varena | Biebrzański Park Narodowy | Centrum Edukacji Przedsiębiorczości w Varenie | Kolegium Kowno

